Stad Genk – voormalige Ford site
Wat valt er te beleven?
Bedrijfsrondleidingen
Voka Open Bedrijvendag gaat door van 10u tot 17u.Waar?
Ons adres
H. Fordlaan , 3600 GenkExtra?
Contactgegevens
Reservatie verplicht, mogelijk vanaf 2 september, 2024.
Wie we zijn
Logistics Valley Flanders is de nieuwe naam van het herontwikkeld terrein van de Ford fabrieken in Genk. Tien jaar nadat de laatste auto’s bij Ford van de band rolden is de fabriek volledig ontmanteld, zijn de gebouwen afgebroken en werd het terrein volledig gesaneerd en herontwikkeld. Op basis van een masterplan werd het terrein in drie grote delen opgedeeld.
De zone langs de zijde van het Albertkanaal (de B zone) werd voorbehouden voor watergebonden activiteiten. De Vlaamse Waterweg sloot een concessie af met Port of Limburg die in deze zone een nieuwe containerterminal uitbouwt. Op kruissnelheid zullen hier jaarlijks 350.000 TEU (20 voet equivalenten) behandeld worden. Daarnaast sloot H.Essers een concessieovereenkomst af voor de ontwikkeling van DryPort Limburg. Hier worden hoofdzakelijk logistiek activiteiten met toegevoegde waarde ontwikkeld voor de chemische industrie. De B zone, aan de zijde van de spoorverbinding tot Genk Goederen en Bilzen, werd na een internationale marktbevraging, toegewezen aan Genk Green Logistics. In dit consortium zijn onder andere Group Machiels en Intervest aanwezig. GGL ontwikkelt grootschalige gebouwen die verhuurd worden aan logistieke bedrijven. Maar ook maakbedrijven vinden hier een plaats. Momenteel zijn Stobart, Neovia, Nippon Express en DP World hier reeds gevestigd. Maar ook Konings, drankenproducent uit Zonhoven, heeft hier een imposante fabriek neergezet voor het afvullen van diverse dranken in blik. Later wordt ook de logistiek van Konings hier samengebracht.
In de A zone, vooraan en in het midden van het terrein, werden alle functies samengebracht die zo’n omvangrijk terrein laten functioneren. Het gaat om de ontsluitingswegen, de fietspaden, de parkeerplaatsen, de groenvoorziening en de waterbuffering. Dit maakt dat het terrein op de meest optimale wijze gebruikt kan worden. In deze zone liggen er nog 4,5 ha terreinen die in de toekomst ontwikkeld zullen worden voor de vestiging van ondersteunende diensten. Een consortium van H.Essers en Group Machiels zal instaan voor de ontwikkeling van deze zone. In de eerste fase komt er een iconisch poortgebouw als landmark voor Logistics Valley Flanders.
De binnenvaart terminal Port of Limburg positioneert zich als een toonaangevende speler in de logistieke sector. Port of Limburg is gelegen aan het Albertkanaal en bevindt zich in het centrum van de Euregio, in Genk, dicht bij de grens met Duitsland. De locatie is multimodaal ontsloten via de snelwegen E313 en E314 en het Albertkanaal en fungeert als satellietlocatie buiten de congestierijke gebieden rond de zeehavens. Deze strategische locatie maakt Port of Limburg dé logistieke hotspot van de regio, ideaal voor bedrijven die streven naar efficiënte en betrouwbare transportoplossingen
Wat we doen
Logistics Valley Flanders is een grootschalig bedrijventerrein, dat trimodaal ontsloten is. Het terrein is vlot bereikbaar via de weg, het ligt ingesloten tussen de E314 en de E313, via het water langs het Albertkanaal en via het spoor, door de rechtsreeks aansluiting op Lijn 21C Genk Goederen – Bilzen. De grootschaligheid komt tot uiting in de omvang van de projecten en de ontwikkelde hallen. De deelprojecten beslaan oppervlaktes tussen de 150.000 en de 230.000m². De kleinste hallen hebben een oppervlakte van 10.000 m². Daar een slimme herontwikkeling, waarbij de ontsluiting, de fietspaden, de parkeerplaatsen, de groenvoorziening en de waterbuffering werden samengebracht in de centrale zone, is dit ook een voorbeeld van duurzame herontwikkeling en efficiënt ruimtegebruik.
Port of Limburg is gespecialiseerd in containervervoer en heeft ambitieuze groeiplannen met een verwachte verdrievoudiging van het volume in de komende vijf jaar, tot een totale capaciteit van 350.000 TEU per jaar. Momenteel vinden de laatste werkzaamheden plaats, zoals het plaatsen van de twee kranen en de afwerking van de terreinen. Port of Limburg zal operationeel zijn begin 2025. De nieuwe terminal van POL wordt state-of-the-art ingericht, met hoge beveiligingsnormen, maximale efficiëntie, uitgerust volgens de richtlijnen voor gevaarlijke en/of temperatuur gecontroleerde goederen en GDP. Naast de traditionele terminalactiviteiten, zoals het laden en lossen van containers, zal Port of Limburg geavanceerde Value-Added Services (VAS) aanbieden, zoals stuffen en strippen van containers, onderhoud, reparatie, reiniging, (ont-)gassen en gasmetingen, evenals douane-gerelateerde diensten. In een volgende fase voorziet Port of Liimburg ook isotank opslag en afvulactiviteiten.
Waar we voor staan
Logistics Valley Flanders is een toonbeeld van samenwerking. Toen Ford in oktober 2012 de intentie tot sluiting van de fabriek in Genk aankondigde was het ‘alle hens aan dek’. Het verlies van zo’n grote industriële speler zou de economie en de tewerkstelling in de stad en de regio grote schade toebrengen. Niet alleen door het verlies van de jobs bij Ford, maar ook bij de tientallen toeleveranciers om en rond de fabriek en bij heel wat bedrijven die onrechtstreeks getroffen zouden worden. Na de sluiting van de steenkoolmijnen eind jaren zestig en in de tweede helft van de jaren tachtig, was dit opnieuw een zware economische opdoffer. Onder impuls van de Vlaamse regering werd er al heel snel een stuurgroep opgezet om de handen aan de ploeg te slaan.
Het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), De Vlaamse Waterweg en de Stad Genk werkten constructief samen. In diverse werkgroepen werd onderzocht of de productie van auto’s in Genk nog een toekomst had, of het geheel of delen van de bestaande fabriek hergebruikt konden worden, of de bestaande gebouwen hergebruikt konden worden. Uiteindelijk bleek een volledige afbraak van de gebouwen en een sanering en herontwikkeling van het terrein de beste oplossing. Dit alles werd uitgewerkt in een masterplan. Kort nadat op 18 december 2014 de laatste auto’s van de band rolden werd gestart met de ontmanteling van het productie apparaat. Begin 2017 werd gestart met de sloop en de sanering van de gebouwen en het terrein. En reeds tijdens de sloop- en saneringswerken startte H.Essers reeds met de bouw van de eerste hallen. In het laatste kwartaal van 2023 werd Logistics Valley Flanders officeel ingehuldigd. Dat is dus minder dan tien jaar nadat de productie bij Ford beëindigd werd. Gezien de grootte van het terrein en de omvang van de uitdaging is dat een prestatie waar we bijzonder fier op zijn. Er wordt in Vlaanderen dan soms ook met bewondering gekeken naar wat we hier op korte termijn gerealiseerd hebben.
Port of Limburg draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. De terminal zal daarom opereren op groene energie, waarbij de focus ligt op het bevorderen van een modal shift van wegvervoer naar binnenvaart, wat bijdraagt aan de vermindering van verkeerscongestie en uitstoot van schadelijke stoffen. Deze inzet voor duurzaamheid sluit aan bij de bredere doelstellingen van Port of Limburg om de economische groei in Limburg te stimuleren, private investeringen aan te trekken en werkgelegenheid te creëren in de regio.
Wat je zeker niet mag missen
Tijdens Voka Open Bedrijvendag laten we je in eerste instantie kennismaken met het herontwikkelde terrein. We bieden je de mogelijkheid om via een busrit over het terrein een indruk op te doen van de grootschaligheid. We vertellen je de geschiedenis van de sluiting tot de herontwikkeling. In het containerdorp kan je kennis maken met de bedrijven die op Logistics Valley Flanders gevestigd zijn. Wie zijn ze, wat doen ze. Ze laten je ook kennismaken met de jobs die ze aanbieden. Diverse partners die betrokken waren bij de herontwikkeling van het terrein stellen zich voor en bieden je een blik op hun werking. Je kan tijdens een boottocht tussen Port of Limburg en Haven Genk kennis maken met de toekomstige activiteiten van beide bedrijven. En als kers op de taart zetten Youston, Machiels Building Solutions en Konings hun deuren open voor een geleid bezoek. Verder kan je kennis maken met het relict, waaronder we de geschiedenis van Ford voorstellen, met een overzicht van de wagens die ooit in Genk geproduceerd werden, met muziek en animatie voor de kinderen. En we bieden je een aantrekkelijk aanbod van eten en drank met een lokale toets.
De site van Port of Limburg zelf wordt om veiligheidsredenen niet open gesteld, maar via presentatie voorgesteld aan de bezoekers op Logistics Valley Flanders Ook een aparte vacature-stand wordt voorzien.
Wist je dat
… je op 6 oktober de laatste auto’s kan zien die in Genk gebouwd werden?
Extra informatie
Bereikbaarheid: Voka Open Bedrijvendag vindt plaats op de site van Logistics Valley Flanders, de voormalige site van Ford, in Genk. Deze site is gelegen op het industrieterrein Genk-Zuid, tussen de Henri Fordlaan, het Albertkanaal en de spoorverbinding Genk Goederen – Bilzen.
Fiets: De fiets is het ideale middel om naar Voka Open Bedrijvendag te komen. Zowel vanuit Genk als vanuit Zutendaal, Bilzen, Diepenbeek en Hasselt kan je vlot en veilig naar Logistics Valley Flanders fietsen. Maak gebruik van het fietsroutenetwerk en geniet van de mooie omgeving. Op Logistics Valley Flanders zijn er ruime fietspaden voorzien. We voorzien twee grote (onbewaakt) fietsenstallingen. Zorg ervoor dat je fiets goed afgesloten achtergelaten wordt.
De Lijnbus: Lijn 5 Zwartberg-Genk Zuid rijdt op zondag 6 oktober ieder uur richting Logistics Valley Flanders. De bus stopt aan de bushalte vooraan op het terrein. Je kan de uurregeling raadplegen via delijn.be. Het spreekt voor zicht dat je de bus ook weer kan nemen om terug naar huis te keren. De laatste bus vertrekt om 21h38.
De auto: Je kan ook met de auto naar Voka Open Bedrijvendag komen. We voorzien op de site 6 grote parkings. Vanuit Genk-Centrum rijd je via de Zuiderring, de Swinnerwijerweg, over de brug van de sluis in Langerlo links naar de Mondeolaan. Je rijdt de site op aan de noordzijde van het terrein, waar zich vroeger Poort 4 bevond. Vanuit Genk Noord, Zonhoven, Houthalen-Helchteren, Hechtel-Eksel, Lommel,… rijd je via de N76 Westerring richting Genk. Net na de brug over het Albertkanaal sla je links af richting N702 Henri Fordlaan. Na de rotonde met de Taunusweg neem je rechts de ventweg en volg je de wegwijzers. Vanuit Diepenbeek, Kortessem, Borgloo, Tongeren,… rijd je via de N76 Westerring richting Genk. Net voor de brug over het Albertkanaal sla je rechts af richting N702 Henri Fordlaan. Na de rotonde met de Taunusweg neem je rechts de ventweg en volg je de wegwijzers. Vanuit het oosten/noord-oosten van de provincie (Waterschei, Zwartberg, As, Dilsen-Stokkem, Maaseik,..) en vanuit het zuid-oosten (Zutendaal, Lanaken, Munsterbilzen, Bilzen,…) kom je via de N750 Oosterring tot aan de rotonde ter hoogte van de roestvaststaalfabriek van Aperam. Daar neem je de N702 Henri Fordlaan. Net achter de brug over het Albertkanaal rijdt je via de ventweg de site op. Volg steeds de wegwijzers richting Voka Open Bedrijvendag / Logistics Valley Flanders.
Parkeren: Zowel voor de fiets als voor de auto zijn er voldoende parkeerplaatsen op de site. Sluit je fiets of je auto goed af en laat geen waardevolle spullen zichtbaar achter. Volg de instructies van onze verkeersbegeleiders en parkeerwachters. Zij leiden je naar de dichtstbijzijnde vrije parkeerplaats.
Shuttle bus: We voorzien van 10h ’s ochtends tot 17h30 ’s avonds vier shuttle bussen die je volgens het ‘hop-on/hop-off’ principe van de parkeerplaatsen naar de diverse locaties brengen. Deze bussen staan gratis voor je ter beschikking.